سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت، شرف بزرگوار را می افزاید وبنده مملوک را تا مجلس ملوک بالا می کشد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
مسجد جامع اسیر
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • مسئول بهداشت مساجد و اماکن مذهبی فارس در گفتگو با سینا
     مردم مساجد را خانه‌ی خودشان بدانند
    امروز به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی به مناسبت جنایت غیرانسانی به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی به دست صهیونیست‌ها به نام روز جهانی مساجد نام‌گذاری شده است مردم مساجد را خانه‌ی خودشان بدانند

    امروز سی‌ام مرداد ماه است روزی که به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی به مناسبت جنایت غیرانسانی به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی به دست صهیونیست‌ها در 30 مرداد ماه 1348 به نام روز جهانی مساجد نام‌گذاری شده است.
    به همین مناسبت با دکتر اکبر اجرایی، مسئول بهداشت مساجد و اماکن مذهبی فارس مصاحبه‌ای انجام دادیم.


    ابتدا در مورد واحد بهداشت مساجد و اماکن مذهبی فارس توضیحی بفرمایید.
    با توجه به اهمیت مساجد و جایگاهی که در جامعه اسلامی دارد، این واحد برای اولین بار در استان فارس شکل گرفته است. مسجد محوری یکی از ارکان مهم جامعه اسلامی ست، در صدر اسلام همه‌ی کارها از مسجد شروع می‌شد. اوایل انقلاب هم امام بزرگوار تأکید زیادی داشتند که مساجد سنگر باشد و بیشتر کارها هم با مسجد باشد ولی متأسفانه امروزه کمتر مساجد فعال و همه کاره را شاهد هستیم و جوانان ما کمتر به مساجد می‌روند.
    ما در واحد بهداشت مساجد و اماکن مذهبی، پاکیزگی مساجد را مد نظر قرار می‌دهیم. بی‌توجهی خود ما نسبت به بهداشت مساجد باعث می‌شود که از جذابیت مساجد کم شود. به همین منظور دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصمیم گرفت یک واحد مستقلی به نام واحد بهداشت مساجد و اماکن مذهبی ایجاد کند. همان طور که می‌دانید تعداد زیاد مسجد و اماکن مذهبی در استان داریم. بیش از چهار هزار مسجد و بیش از هزار و هشتصد اماکن مذهبی در استان وجود دارد.
    همه‌ی این‌ها می‌طلبد که ما نسبت به بزرگداشت و ارتقای شرایط بهداشتی مساجد و اماکن مذهبی توجه داشته باشیم. ارتقای بهداشت مساجد، فقط مدیریت بیشتری می‌طلبد و ممکن است هزینه‌ی زیادی هم نخواهد. اگر درصدی از هزینه‌های جاری مساجد و اماکن مذهبی صرف بهداشت این اماکن شود تأثیر زیادی بر جذابیت آن‌ها دارد و جوانان با رغبت و استقبال بیشتری در مساجد حضور می‌یابند.
    علاوه بر شیراز در شهرستان‌ها هم فرمانداری‌ها موظف شده‌اند همکاری لازم را در شورای بهداشت و درمان شهرستان‌ها برای ساماندهی وضعیت بهداشتی مساجد و اماکن مذهبی داشته باشند.

    چه ارگان‌هایی عضو این واحد هستند؟
    این واحد در علوم پزشکی است ولی کمیته‌ی ما متشکل از ارگان‌هایی است که درگیر کار مساجد هستند یعنی سازمان تبلیغات اسلامی، کانون‌های مساجد سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، پایگاه‌های مقاومت سپاه پاسداران، مرکز رسیدگی به امور مساجد، اداره اوقاف و امور خیریه و در بعضی مساجد هم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ که نمایندگان این ارگان‌ها در فرمانداری‌ها جمع می‌شوند و در مورد ارتقای بهداشت مساجد تصمیم گیری می‌کنند.

    چه اهرم‌های اجرایی برای این واحد وجود دارد؟
    مساجد و اماکن مذهبی جزو اماکن مشمول قانون علوم پزشکی نیستند که مثل اماکن تولید مواد غذایی بتوانیم با آن‌ها برخورد و اعمال قانون کنیم. ولی اهرم‌هایی وجود دارد. من جلسه‌ای با آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز داشتم و پیشنهاد دادم که سیستم تشویقی و تنبیهی داشته باشیم مثلاً مساجد نمونه را امام جمعه در نماز جمعه اعلام کند یا به مساجدی که به بهداشت کم‌تر توجه می‌کنند تذکر بدهیم.

    کاری هم انجام شده است؟
    بله ما در شیراز تعدادی از مساجد را به‌عنوان مساجد الگو معرفی کردیم و کارهایی هم دارد صورت می‌گیرد.

    برای مساجد علوم پزشکی هم کاری انجام شده؟
    بله ما هفته‌ی گذشته از کل مساجد تابعه‌ی دانشگاه علوم پزشکی بازدید کردیم، با چهار اکیپ در شهرستان‌های مختلف این بازدیدها صورت گرفت؛ من خودم به هشت شهرستان مراجعه کردم. در این بازدیدها ارزیابی وضعیت موجود انجام شد مثلاً این که جایگزینی مهرهای سنگی با خاکی که می‌تواند در ارتقای بهداشت مساجد مؤثر باشد.

    نکته‌ی پایانی؟
    ممنون، از همه آحاد مردم تقاضا دارم مسجد را خانه‌ی خودشان بدانند و در ارتقای بهداشت و بهبود وضعیت بهداشتی این اماکن کمک کنند، چون پیامبر اکرم می‌فرمایند اگر کسی ذره‌ای گرد و غبار از مساجد پاک کند این اجر بسیار زیادی در پیشگاه خداوند متعال خواهد داشت.

    لینک خبر:cnagency.ir/news.aspx?id=3911



    مسجد جامع ::: پنج شنبه 93/5/30::: ساعت 3:34 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 0
    بازدید دیروز: 12
    کل بازدید :120074

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    مسجد جامع اسیر

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<